Projekty, programy, innowacje pedagogiczne

W dniach 5-20 października 2019 r. klasa II pod opieką wychowawcy, brała udział w Code Week, czyli w Europejskim Tygodniu Kodowania. Jest to europejska inicjatywa, której celem jest pokazanie kodowania od najlepszej strony, zachęcanie do nauki programowania zarówno dzieci jak i dorosłych. Kodowanie nie posiada ani barier wieku ani języka ani miejsca… można kodować właściwie zawsze, w każdym miejscu, niezależnie od tego, ile mamy lat. Warto to robić, bo umiejętności nabyte w procesie uczenia się kodowania przekładają się na podniesienie jakości życia w różnych jego aspektach.
Realizując w tym roku szkolnym program „Uczymy Dzieci Programować” dołączyliśmy do Code Week i zgłosiliśmy na stronie https://codeweek.eu/ dziesięć wydarzeń zaproponowanych przez autorów programu. Każdego dnia realizowaliśmy jedno zgłoszone wydarzenie. Zaczęliśmy od poznania historii Code Week, dowiedzieliśmy się o co w nim chodzi i dlaczego trwa dwa tygodnie, a nie tydzień. Następnie szukaliśmy kodu w codziennych czynnościach, rozpisywaliśmy skrypt mycia zębów, w taki sposób, żeby inna osoba była w stanie ją wykonać. W kolejnym dniu szyfrowaliśmy informacje i tworzyliśmy swój własny, niepowtarzalny szyfr. Następnym zgłoszonym wydarzeniem była zakodowana orkiestra, więc tego dnia, graliśmy na instrumentach perkusyjnych, na podstawie kodu graficznego. Kolejnego dnia tworzyliśmy na macie zakodowane obrazy z kolorowych kubków, a dzień później wykonywaliśmy zakodowane ćwiczenia gimnastyczne. W kolejnym dniu rozszerzaliśmy rzeczywistość poprzez przypisywanie do puzzli AR odpowiednich obiektów, skanowaliśmy je przy pomocy aplikacji w tablecie i otrzymywaliśmy przestrzenny obiekt. W następnym dniu także używaliśmy tabletów, tym razem do przygotowania w aplikacji Scratch Junior specjalnej okolicznościowej animacji. Kolejny dzień zaczęliśmy od kodowania bajek i baśni, tworzyliśmy kody i na ich podstawie opowiadaliśmy bajkę. W ostatnim dniu graliśmy w strategiczno-matematyczną grę. Przeprowadzaliśmy roboty na drugą stronę planszy zbierając przy tym, możliwie jak najwięcej punktów. Za przeprowadzone eventy otrzymaliśmy certyfikaty.
Dzięki udziałowi w Code Week, uczniowie przekonali się, że kodowanie nie jest trudne, a przynosi wiele radości ze wspólnej zabawy oraz nauki.
                                                                          Monika Mucha

 

 

„CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”
ogólnopolski projekt edukacyjny
wspierający rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III

Imię i nazwisko autora projektu
Honorata Szanecka

Imię i nazwisko nauczyciela prowadzącego innowację
Joanna Groszek


Innowacja przeprowadzona zostanie na następujących zasadach:
Rodzaj innowacji: programowo – metodyczna
Program innowacyjny przeprowadzony zostanie w klasie trzeciej Szkoły Podstawowej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Lecce
W innowacji wezmą udział wszyscy uczniowie tej klasy.

Innowacja pedagogiczna realizowana będzie od 2 września 2019 r. do 31 maja 2020r.
Projekt realizowany będzie w czasie: od 1 października 2019 r. do 30 kwietnia 2020r.
Miesiąc wrzesień 2019 r. będzie miesiącem na przygotowanie do projektu.
Miesiąc maj 2020 r. będzie miesiącem dokonywania ewaluacji innowacji pedagogicznej.
Materiały do prowadzenia zajęć pochodzić będą z zasobów własnych szkoły.
Innowacja opiera się na zmianie sposobu omawiania czytanych lektur szkolnych, na zaangażowaniu uczniów w aktywne działania oraz na upowszechnianiu czytelnictwa wśród dzieci poprzez atrakcyjne formy pracy z tekstem.

I. Opis zasadności wprowadzenia innowacji

W dobie dzisiejszych czasów, gdzie prym wiodą gry komputerowe i smartfony, bardzo ciężko jest zachęcić dzieci do czytania książek, a tym bardziej lektur.
Aby zminimalizować problem i zainspirować dzieci do czytania, od października 2019 r. wprowadzam do swojej klasy projekt edukacyjny autorstwa Honoraty Szaneckiej, upowszechniający czytelnictwo wśród uczniów klas I-III, którego założeniem jest zachęcenie dzieci do czytania książek poprzez aktywną działalność edukacyjną.

II. Cele innowacji

Cele ogólne:
• rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
• rozwijanie aktywności czytelniczej,
• doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
• zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
• integracja zespołu klasowego,
• współpraca nauczyciela i uczniów z placówkami oświatowymi z terenu całego kraju i zagranicznymi szkołami polonijnymi poprzez wspólną wymianę doświadczeń na stronie projektu.

III. Zasady innowacji

Innowacja pedagogiczna odbywać się będzie od 2 września 2019 r. do 31 maja 2020 r.
Projekt realizowany będzie od 1 października 2019 roku do 30 kwietnia 2020 roku przez jedna godzina w tygodniu podczas zajęć edukacji wczesnoszkolnej.

Nauczyciel realizujący program opierać się będzie na umiejętnościach i doświadczeniach własnych oraz na sugestiach i pomysłach innych osób biorących udział w projekcie, poprzez wymianę wspólnych doświadczeń na stronie projektu. Realizowane zadania będą zgodne z zaleceniami ujętymi w PRZEWODNIKU PO PROJEKCIE załączonym do Regulaminu.
Zajęcia odbywać się będą na terenie szkoły lub poza nią, po uprzednim poinformowaniu dyrektora szkoły. Podczas zajęć wykorzystane zostaną pomoce dydaktyczne posiadane przez szkołę oraz przez każdego ucznia.

Przed rozpoczęciem projektu nauczyciel prowadzący innowację uzyska od autora projektu ZGODY dla RODZICÓW na udział dzieci w projekcie oraz na wykorzystanie ich wizerunku.
Wzór zgody zostanie udostępniony we wrześniu 2019 r. na stronie projektu.

Ponadto autor projektu udostępni nauczycielom bezpłatne narzędzie w postaci LEKTURNIKA do wydrukowania dla każdego ucznia.

Projekt składać się będzie z trzech MODUŁÓW:

I MODUŁ – od 01.10.2019r. do 31.12.2019r. – FIKUŚNE LEKTURKI SPOD CHMURKI

II MODUŁ – od 01.01.2020r. do 29.02.2020r. – ZWIERZĘCE LEKTURKI SPOD CHMURKI

III MODUŁ – 01.03.2020r. do 30.04.2020r. – POLSKIE LEKTURKI SPOD CHMURKI

Szczegółowy opis modułów i zadań dołączono do Regulaminu w formie PRZEWODNIKA PO PROJEKCIE.

W każdym z modułów uczestnik (zespół klasowy) wybierze jedną spośród czterech zaproponowanych lektur, do której wykona co najmniej cztery zadania.
Lektury będą czytane przez nauczyciela lub samodzielnie przez uczniów, a także przez zaproszonych gości.

Po zrealizowaniu każdego modułu nauczyciel umieści na stronie projektu sprawozdanie w formie opisu i kilku zdjęć, dzięki czemu otrzyma od autora projektu POTWIERDZENIE realizacji tego modułu.

W celu otrzymania CERTYFIKATU końcowego dla klasy oraz nauczyciela, a także DYPLOMÓW dla uczniów, wymagane będzie zrealizowanie WSZYSTKICH TRZECH MODUŁÓW.

Udział w projekcie jest BEZPŁATNY.

IV. Ewaluacja programu

Narzędzia ewaluacyjne:
– Lekturnik dla każdego ucznia z umieszczoną w niej kartą samooceny po każdym module i na zakończenie,
– ankieta dla rodziców po zakończonym projekcie.

Szczegółowa analiza wyników ankiety oraz kart samooceny uczniów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej grupie. Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu końcowym oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.

 

 

W roku szkolnym 2019/2020 nasza szkoła przystąpiła do Programu Insta.Ling dla Szkół.
Insta.Ling jest stroną WWW do nauki słówek z języka angielskiego. Nauczyciel przydziela słówka z przerabianego w szkole materiału, a uczniowie razem z Insta.Ling powtarzają je w domu. Nauczyciel i rodzice dostają szczegółowe raporty o systematyczności pracy ucznia i jego postępach w nauce, a Insta.Ling dba, aby powtórki słówek były dostosowane indywidualnie do potrzeb ucznia.
Serdecznie zachęcamy do systematycznej pracy z Insta.Ling, która z pewnością zaowocuje w poszerzeniu zasobu słownictwa uczniów. Miarą efektów pracy będą oceny.
Więcej informacji na stronie: https://instaling.pl/

Katarzyna Kołodziej